Kona Bicyle Company – Maailman suurin pieni pyörämerkki! Vai oliko se nyt maailman pienin suuri pyörämerkki, ei mekään muisteta kummin päin. Kona on yksi maastopyörämaailman pioneereista ja tunnettu hyvin omanlaisesta tyylistään tehdä asioita ja pyöriä. Polkumme kohtasivat kolmisen vuosikymmentä sitten, kun Konan Dan ja Jimbo ilmestyivät ilmoittamatta takaovesta silloiseen myymäläämme Satakunnantiella Turussa (Tätä en itse ihan muista sillä olin kyseiseen aikaan ala-asteella ja uusien pyöräbrändien etsintä ei ollut vielä ihan päivittäisessä kalenterissa -Visa). Herrat kävelivät pokkana hampurilaiset kädessä henkilökunnan sisäänkäynnistä sisään ja yksi silloisista työntekijöistämme lähes ehti heittää heidät ulos, ennen kuin selvisi millä asialla olivat liikkeellä. Onneksi kysymys ”Would you like to sell Kona bikes?” ehdittiin kuitenkin esittää ja tässä sitä edelleen ollaan vuosikymmeniö ja tuhansia Kona -pyöriä myöhemmin! Jos Kona ei jostain syystä ole tuttu niin alta löytyy kattava historiakatsaus 80 -luvulta nykyhetkeen.
Konan synty: Pienestä pajasta globaaliksi pyörämerkiksi
Vuonna 1988 pyöräilymaailmassa tapahtui, varsinkin näin jälkikäteen tarkastellen, jotain todella merkittävää, kun intohimoiset pyöräilijät Dan Gerhard ja Jacob "Jake" Heilbron perustivat Kona Bicycles – nimisen yrityksen Vancouverissa, Brittiläisessä Kolumbiassa. Dan ja Jake tunsivat toisensa entuudestaan ja molemmilla oli jo kokemusta pyöräbisneksestä, ja he näkivät mahdollisuuden luoda jotain ainutlaatuista maastopyöräilyn nopeasti kehittyvällä alalla.
Perustajat / omistajat: Dan Gerhard, Jake Heilbron ja Jimbo Holmström
Jake Heilbron, yksi Konan perustajista, aloitti pyöräilyharrastuksensa retkipyörällä 1970-luvulla. "Pyöräilin Torontosta New Orleansiin ja takaisin Torontoon. Reissu kesti kahdeksan kuukautta. Ja silti nautin ajamisesta", kertoo Heilbron. Tämä matka johdatti hänet lopulta cyclocross -pyöräilyyn, joka toimi hänen ensimmäisenä kosketuksenaan maastoajoon.
Gerhard ja Heilbron olivat työskennelleet aiemmin yhdessä Rocky Mountain Bicycles -yrityksessä sekä omilla tahoillaan pyöräkaupoissa mekaanikkoina ja myyjinä. Heilbron kuvailee työpariaan: "Aloitin Konan Dan Gerhardin kanssa, jonka kanssa työskentelin myös Rockylla. Minä olin puhuja, Dan myyjä". Kaksikko sai myöhemmin rinnalleen Jimbo Holmströmin, joka tuli mukaan eurooppalaisena kumppanina vuonna 1995 ja oli merkittävässä roolissa Konan kasvussa ja Euroopan toimintojen Big Kahuna vuosikymmenten ajan.
Pikakelataan hetkeksi 2020 -luvulle (tästä tarkemmin tuonnempana). Perustajat päättivät myydä yrityksensä Kent Outdoorsille COVID-19-pandemian aikana vuonna 2022. Heilbron selittää: "Pandemian alussa ajattelimme, että 'tämä tulee olemaan iso juttu'. Emme tienneet, kuinka kauan se kestäisi, mutta oli varmaa, että se olisi iso. Ja pyöräily oli täydellinen urheilulaji sille ajalle". Konalle oli ollut ostajaehdokkaita aiemminkin, mutta nyt aika tuntui sopivalta ja ostaja potentaaliselta viemään Konaa oikealla tavalla eteenpäin kohti seuraavaa lukua. Aivan toisin kuitenkin kävi. Toukokuussa 2024 perustajat ostivat yrityksen takaisin itselleen, kun Kent Outdoorsin omistuksessa oleva brändi ajautui vaikeuksiin.
Ensimmäiset pyörät ja yhteistyö Joe Murrayn kanssa
Palataanpa takaisin alkuun. Konan perustamisvaiheessa mukaan liittyi Joe Murray, joka oli työskennellyt aiemmin Marin Bikesin kanssa. Murray oli paitsi taitava maastopyöräilijä myös erittäin älykäs pyöräsuunnittelija. "Joe oli mukana, hän työskenteli Marin Bikesin kanssa. Joe on myös erinomainen maastopyöräilijä ja erittäin älykäs. Ja niin Kona syntyi", kertoo Heilbron.
Murray toimi merkittävässä roolissa Konan ensimmäisten pyörien suunnittelussa. Hän oli kaksinkertainen Yhdysvaltain kansallinen maastopyöräilyn mestari, mikä antoi hänelle ainutlaatuista näkemystä kilpapyöräilijöiden tarpeista. Murray osallistui myös Tangen haarukoiden suunnitteluun, mikä johti myöhemmin legendaarisen Project Two -haarukan kehittämiseen Konalle.
Aluksi Kona keskittyi vain maastopyöriin. "Kun aloitimme Konan vuonna 1988, myimme ainoastaan maastopyöriä. Kukaan ei halunnut maantiepyörää tai kaupunkipyörää, ainakaan täällä Pohjois-Amerikassa. Joten Kona alkoi valmistaa maastopyöriä", muistelee Heilbron. Vasta noin 15 vuotta myöhemmin yritys alkoi laajentaa valikoimaansa cyclocross-, kaupunki- ja myöhemmin gravel-pyöriin.
Sloping top tube -rungon läpimurto
Konan merkittävimpiä innovaatioita oli sloping top tube -runkorakenne, jossa pyörän vaakaputki laskee selvästi ohjaamosta kohti satulaa. Kona oli ensimmäinen brändi, joka tuotti kokonaisen malliston maastopyöriä tällä innovatiivisella runkorakenteella.
"Sloping top tube -runkorakenteet olivat merkittäviä, ja annan kanadalaisen rungonvalmistaja Paul Brodien ansioksi tämän toteuttamisesta. Konan ensimmäisinä päivinä kutsuimme pyöriä nimellä Cascade, ja ajoimme ja myimme myös Brodie-pyöriä. Joten otimme käyttöön sloping top tubet käytännössä ennen ketään muuta ja käytimme 71/73 geometriaa", kertoo Joe Murray.
Tämä innovatiivinen runkorakenne mahdollisti pidemmän vaakaputken, mikä tarjosi enemmän tilaa oikealle ajoasennolle ja vapaalle liikkumiselle. Lisäksi se mahdollisti suuremman standover-korkeuden, mikä oli erityisen tärkeää täysjousitetuissa pyörissä korkeamman keskiön vuoksi. Pystysuunnassa runko oli myös joustavampi, mikä mahdollisti paremman iskujen vaimentamisen kuin vaakasuoralla vaakaputkella varustetuissa rungoissa. Se myös asetti ajajan turvallisempaan asentoon alamäkiosuuksilla.
Kona ei koskaan pelännyt tehdä asioita omalla tavallaan. Heilbron toteaa: "Tämä on aina ollut meidän juttumme. Se on jotain henkilökohtaista, ihmissuhteista pyöräilyyn. Jos ajattelee tätä puhtaasti liiketoiminnan kannalta, luulen että on vaikea ymmärtää, mistä pyöräilyssä todella on kyse. En varmasti itse osaisi tehdä niin. Se ei ole DNA:ssani".
Konan pyörät ovat aina heijastaneet yrityksen vahvaa sitoutumista ajokokemuksen parantamiseen. Yritys on yhdistänyt intohimonsa yhteisöllisyyteen ja jatkuvaan innovaatioon, mikä on tehnyt Konasta arvostetun nimen pyöräilymaailmassa.
Freeride-aikakausi ja 2000-luvun nousu
1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa maastopyöräilyn maailma koki jälleen mullistuksen, kun freeride-kulttuuri alkoi nostaa päätään. Konan tiimi ei ainoastaan seurannut tätä kehitystä, vaan oli aktiivisesti luomassa sitä. Yhtiön läheinen sijainti Vancouverin North Shoren teknisiin reitteihin nähden antoi sille ainutlaatuisen etulyöntiaseman tässä uudessa pyöräilyn suuntauksessa.
Freeride-pyörien kehitys North Shore -alueella
"Sijaintimme tällä alueella antoi meille mahdollisuuden tietää, mistä näissä pyörissä oli kyse. North Shoren reitit alkoivat muuttua yhä äärimmäisemmiksi, ja pyöräilijät alkoivat tehdä yhä enemmän, ja me sattuimme valmistamaan pyöriä, jotka toimivat täydellisesti tämäntyyppiseen ajoon", kertoo Kona tuotepäällikkö Paddy White.
North Shore on tunnettu jyrkistä, teknisistä reiteistään, joille on rakennettu puisia rakenteita, siltoja ja pudotuksia – kaikki elementtejä, jotka haastoivat tuon aikakauden pyörät. Kona vastasi näihin haasteisiin kehittämällä kestävämpiä ja monipuolisempia pyöriä, jotka kestäisivät tällaisen käytön. Samalla kun XC-pyörät alkoivat hajota näissä olosuhteissa, Kona loi jotain, mikä pysyisi ehjänä.
Stinky ja muut ikoniset mallit
Vuonna 1998 Kona esitteli Stinky Dee-Luxin, joka oli ensimmäinen tuotantoon tullut freeride-pyörä. Tässä uraauurtavassa pyörässä oli 5 tuumaa joustoa ja kolme eturatasta, mikä oli aikanaan mullistavaa (nykyaikaan peilattuna ehkä tietyllä tapaa huvittavaa). Euroopan toimisto kysyi: "Miksi emme laittaisi siihen vaihteita, jotta voisimme ajaa ylämäkeen?" Ja näin syntyi Kona Stinky.
Stinky -mallista tuli nopeasti legendaarinen ja se määritteli kokonaisen aikakauden maastopyöräilyssä. Stinky oli pohjimmiltaan äärimmäisen kestävä täysjousitettu maastopyörä, jota pystyi ajamaan ylämäkeen omalla voimalla ja sitten laskemaan kovaa ja aggressiivisesti alas. Malli tunnettiin erityisesti:
-
Matalasta ja loivasta geometriasta
-
Vahvasta rungosta, joka kesti rajuakin käyttöä
-
Progressiivisesta jousituksesta
Vuonna 2000 Kona jatkoi innovaatioitaan esittelemällä Stab Primo DH-pyörän, jossa oli 8 tuumaa joustoa. Tätä seurasi useita muitakin malleja, kuten 2010 -luvun puolivälin Process-sarja, joka jatkoi Konan perinnettä valmistaa pyöriä, jotka olivat edellä aikaansa.
"Päivittäisessä käytössä moderni 160 mm joustomatkan all mountain -pyörä on kyvykkäämpi kuin eilisen 7-tuumainen freeride-pyörä. Voit tehdä samat temput ja pyöräsi painaa 5 kg vähemmän, ja voit polkea sitä tehokkaasti", toteaa Chris Mandell.
Kilpatiimin menestys ja maailmanmestarit
Konalla on pitkät perinteet kilpapyöräilyn tukemisessa. Yhtiön menestys kilparadoilla alkoi jo ensimmäisen tuotesuunnittelijan Joe Murrayn kanssa, joka oli kaksinkertainen Yhdysvaltain kansallinen maastopyöräilyn mestari.
Vuosien varrella Kona on kasvattanut vaikuttavan listan menestyviä pyöräilijöitä. Vuonna 2005 Fabien Barel voitti alamäkiajon maailmanmestaruuden Stab Supreme -pyörällään. Muita merkittäviä Konan tiimiin kuuluneita kilpailijoita ovat olleet muun muassa Steve Peat (UK), Greg Minnaar (RSA), ja Tracy Moseley (UK).
Näiden vuosien aikana Kona oli jatkuvasti mukana alamäkiajon maailmancupin ja NORBA-sarjojen kisoissa. Yhtiö lähetti pyöräilijöitään ympäri maailmaa kilpailemaan, mikä vaati merkittäviä investointeja. Konan tiimit ovat vuosien varrella voittaneet yli 200 kansallista ja maailmanmestaruutta, mikä kertoo paitsi pyörien laadusta myös yhtiön sitoutumisesta kilpaurheiluun.
Vaikka kilpailumenestys on ollut tärkeää, Kona ei koskaan unohtanut juuriaan. "Emme halunneet olla vain vuokrapyörien toimittaja – emme halunneet olla vuokraamon Ford Taurus. Halusimme ihmisten tuovan omat pyörämme vuorille, ei menevän vuorille ajamaan meidän vuokrapyörillämme", toteaa yksi Konan perustajista.
Tunnetuimmat pyörämallit vuosien varrelta
Konan mallistosta löytyy pyöriä moneen makuun ja käyttötarkoitukseen. Vuosien varrella tietyt mallit ovat nousseet ylitse muiden ja jättäneet pysyvän jäljen pyöräilymaailmaan. Kun muut valmistajat seuraavat trendejä, Kona on tunnettu suunnannäyttäjänä – yhtiö joka uskaltaa kokeilla uutta ja määritellä standardeja.
Honzo – moderni maastopyöräklassikko
Bike Magazine nimesi Honzon yhdeksi vuosikymmenen vaikutusvaltaisimmista pyöristä, eikä syyttä. Kona Honzo oli todennäköisesti ensimmäinen valtavirtaa edustava brändi, joka otti ison harppauksen kohti modernia runkogeometriaa. "Pitkä, matala ja loiva" eivät olleet termejä, joita yleisesti käytettiin yhdessä ennen tämän pyörän ilmestymistä. Honzo popularisoi geometriatrendit, jotka myöhemmin yleistyivät koko alalla.
Parasta Honzossa? Voit edelleen ostaa uuden sellaisen tänään – se oli, ja on edelleen, niin hyvä. Honzo mullisti maastopyörien suunnittelun, ja siitä tuli nopeasti kulttimallisto, joka inspiroi pyöräilijöitä ympäri maailmaa. Monet kilpailijat ovat seuranneet Honzon jalanjälkiä, mutta alkuperäinen pitää edelleen pintansa.
Rove – monipuolinen gravel-pyörä
Rove-nimi on synonyymi seikkailulle. Tämä pyörämallisto on juuri sopiva ajajille, jotka tarvitsevat luotettavan ja hauskan pyörän kaikkialle asfalttiteiltä soralle ja jopa kevyelle polkuajolle. Rove-pyörät ovat ylittäneet mantereita bikepacking-koneina, ne ovat erinomaisia työmatkoja varten ja ne on rakennettu kestämään.
Runsaalla rengastilalla ja lukuisilla telinetarpeilla varustettuna, saatavilla joko teräksestä tai alumiinista valmistettuna ja joko 1x- tai 2x-voimansiirroilla, Rovet ovat sitä, mistä maantiepyörät unelmoivat, jos niillä vain olisi hieman seikkailullisempi henki. Kona oli gravel-pyörien edelläkävijä jo ennen kuin gravel-pyöräily oli trendi, ja Rove on osoitus yhtiön kyvystä luoda pyöriä, jotka eivät ainoastaan seuraa trendejä vaan luovat niitä.
Sutra – retkeilijän valinta
Kun on aika painaa eject-nappia oravanpyörästä ja suunnata kohti auringonlaskua, Sutra on vastaus. Riippumatta siitä, kuinka karkea tie voi olla tai paljonko tavaraa tarvitset mukanasi, Sutra kattaa kaikki tarpeet kestävällä, mukavasti kulkevalla teräsrungolla. Maastopyörän perimä kohtaa maantiepyörän DNA:n – sitä on Sutra.
Sutra-mallistosta löytyy vaihtoehtoja vakavasta matkailupyörästä aina monipuolisempiin maastokelpoisten retkipyörien versioihin. Se on pyörä, joka on rakennettu viemään sinut kauemmaksi, tuomaan sinut takaisin ja kestämään kaikkea siltä väliltä.
Ouroboros – uuden sukupolven gravel
Ouroboros on täysin uusi alusta Konan sitoutumattomilta suunnittelijoilta. Tarjolla on neljä kokoonpanoa – jokainen tarkoitettu omanlaiseen äärimmäiseen ajoon minne seikkailut sitten vievätkin. Siinä missä muut gravelpyörät saattavat teknisesti sietää maastopyörän komponentteja, Ouroboros on tarkoituksella suunniteltu rajujen osien ympärille – kuten 180mm:n jarrulevyt, valtava rengastila ja etujousitus, tarjoten ajotuntuman, joka on erinomaisen mukava ja maastokelpoinen.
Ourobors -malliston kyvykkyys ja monipuolisuus tuli testattua Bikeshopin terävimpien kuskien toimesta syksyllä 2025 Itävallassa. Kivasti sorateitä kiipeämällä vuoren päälle ja käytännössä enduropätkiä alas. Ei välttämättä olisi ollut se ensimmäinen valinta maastopyöräpätkille, mutta kertoo paljon pyörän monipuolisuudesta.
Unit X – yksinkertainen ja tehokas
Unit X on noussut kulttisuosikiksi vannoutuneiden Kona-fanien keskuudessa. Ehkä syynä on Cromoly-runko, tai kenties se, että se on ultimaattinen bikepacking -pyörä, tai sen hyvin vaihteistettu 12-vaihteinen voimansiirto, tai modulaariset dropoutit, jotka antavat mahdollisuuden käyttää sitä halutessaan singlespeedinä.
Unit X on täydellinen pyörä kuskeille kokea kaikenlaista ajoa. Se on käytännöllinen kone, jota on käytetty jopa Vancouverista Fernieen ulottuvilla retkillä lähes kokonaan maastoajossa. Vuonna 2020 pyörään tehtiin merkittäviä parannuksia, mukaan lukien siirtyminen 27,5+ -renkaista 29 x 2,6" -renkaisiin, mikä tarjoaa paremman sekoituksen pitoa ja joustoa.
Konan pyörämallistossa näkyy selkeästi yhtiön filosofia: suunnitella pyöriä, jotka ovat hauskoja ajaa ja kestävät käytössä, mutta myös uskallus kokeilla uutta ennen muita. Tämä ennakkoluuloton asenne on pitänyt Konan pyöräilyn eturintamassa jo vuosikymmeniä.
Kriisi ja uusi alku: Myynti ja takaisinosto
COVID-19 pandemia toi pyöräteollisuudelle ennennäkemättömän myynnin kasvun, mutta myös täysin uusia ja rajuja haasteita. Tässä myllerryksessä Konan perustajat Dan Gerhard ja Jake Heilbron päättivät tammikuussa 2022 myydä rakentamansa brändin vesiurheiluun keskittyneelle Kent Outdoors -yhtiölle, mikä aloitti Konan historiassa uuden ja odottamattoman luvun.
Kent Outdoorsin aikakausi ja alasajo
Kent Outdoorsin omistuksessa Konan toiminta muuttui merkittävästi, eikä valitettavasti ajateltuun hyvään suuntaan. Alkuperäisen toimitusjohtajan Ken Meidellin (joka oli intohimoinen pyöräilijä ja yksi syy uskallukseen myydä Kona juuri Kentille) lähtö yhtiöstä vuonna 2023 vaikutti vahvasti Konan suuntaan. Hänen seuraajansa ei tuntenut samanlaista kiintymystä pyöräilyalaa kohtaan, mikä näkyi nopeasti yhtiön toiminnassa.
Kent Outdoors muutti Konan strategiaa radikaalisti siirtymällä Yhdysvalloissa suoraan kuluttajamyyntiin (D2C), mikä heikensi jälleenmyyjien luottamusta brändiin ja huononsi dramaattisesti asiakkaiden käyttökokemuksia sekä takuuasioiden hoitoa. Konan tuote- ja markkinointiosaston henkilöstömäärää vähennettiin ja Yhdysvaltain myyntitiimi irtisanottiin. Epätoivoisena yrityksenä myydä ylimääräistä varastoa Kent järjesti jopa "osta yksi, saa toinen ilmaiseksi" -kampanjoita, jotain mitä alkuperäinen Kona ei olisi koskaan tehnyt.
Kriisi kulminoitui huhtikuussa 2024 Sea Otter Classic -tapahtumassa, kun työntekijät olivat jo rakentamassa Konan näyttelytilaa ja Kent antoi yllättäen käskyn purkaa kaikki ja palata kotiin. Pian tämän jälkeen Kent ilmoitti etsivänsä ostajaa Konalle.
Brändin takaisinosto vuonna 2024
Toukokuussa 2024 tapahtui erittäin merkittävä ja odotettu käänne: Dan Gerhard ja Jake Heilbron ostivat Konan takaisin itselleen. "Jake ja minä olemme innostuneita saadessamme jälleen johtaa ja rakentaa Konaa uudelleen", kertoi Gerhard. Takaisinosto oli enemmän kuin liiketoimintapäätös - se oli periaatteellinen kysymys. Ja se oli äärettömän merkittävä, sillä Konan päätyminen Schwinnin ja muiden vastaavien kadonneiden pyörämerkkien kohtaloon olisi ollut koko pyörämaailmalle todella surullinen uutinen.
"Alkuperäinen tehtaamme on perheyritys, jota johtavat nyt tehtaan perustajan kaksi poikaa. Nämä kaksi tehdasta Taiwanissa ovat kärsineet kovia iskuja. Sen näkeminen sattuu. Eikä asioiden jättäminen tällä tavalla tuntunut oikealta", selitti Heilbron päätöstään. Hän jatkoi: "Lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä tästä siirrosta ei ole meille taloudellista hyötyä. Meillä on vielä vuosien työ saadaksemme Kona takaisin siihen, missä olimme."
Paluu juurille
Paluu alkuperäisten perustajien omistukseen tarkoitti myös paluuta Konan alkuperäisiin arvoihin ja toimintatapoihin. Ensimmäisenä toimenpiteenä he keskeyttivät suoran kuluttajamyynnin Yhdysvalloissa ja keskittyivät uudelleen jälleenmyyjäverkostoonsa, johon kuuluu lähes 1000 jälleenmyyjää Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa.
"Useimmat meistä aloittivat pyöräliikkeissä, ja meidän silmissämme itsenäiset pyöräliikkeet ovat vahvimpia puolestapuhujiamme ja liittolaisiamme", kertoo Kona tiedotteessaan. Perustajat palkkasivat takaisin useita avainhenkilöitä, jotka tunsivat yrityksen DNA:n.
Nykyään Konan pääkonttorit sijaitsevat edelleen Ferndalessa, Washingtonissa ja Pohjois-Vancouverissa, Brittiläisessä Kolumbiassa – lähellä maastopyöräilyn juuria. Konan tavoite? "Aiomme menestyä tulemalla maailman suurimmaksi pieneksi pyöräyritykseksi." Kuten Heilbron tiivistää: "Tämä on aina ollut meidän juttumme. Se on jotain henkilökohtaista, ihmissuhteista pyöräilyyn. Jos ajattelee tätä puhtaasti liiketoiminnan kannalta, on vaikea ymmärtää, mistä pyöräilyssä todella on kyse."
Kona nyt ja tulevaisuudessa
Takaisin juurilleen palannut Kona edustaa tänään vahvasti alkuperäistä visiota, jonka Gerhard ja Heilbron loivat lähes neljä vuosikymmentä sitten. Viimeaikaisten käänteiden jälkeen brändi on palannut siihen, mistä kaikki alkoi – intohimoon pyöräilyä kohtaan. Lisäksi yhtiö on ottanut rohkeasti kantaa tulevaisuuden suunnitelmiin.
Rider-owned filosofia ja yhteisöllisyys
"Olemme nyt jälleen rider-owned ja operated", kuvaa Kona nykyistä tilaansa. Tämä ei ole pelkkä markkinointislogan vaan aidosti tapa, jolla yhtiö toimii. Kona on tunnettu siitä, että se ei seuraa trendejä vaan luo niitä. Esimerkkinä tästä on Konan edelläkävijyys gravel-pyörissä jo ennen kuin gravel-pyöräily oli trendi.
Kona pitää edelleen toimistoja sekä Ferndalessa Washingtonissa että Pohjois-Vancouverissa, mikä korostaa yhtiön juuria ja yhteyttä paikallisiin pyöräyhteisöihin. "Sisukas, sinnikäs, suorapuheinen, määrätietoinen ja joskus rasvassa – olemme sitoutuneet pitämään Konan omaleimaisen pyöräilyhengen virtaavana ja auttamaan ihmisiä löytämään vapautta ja hauskuutta", he kuvailevat.
Uutta kohti
Yksityisomistukseen palaaminen on mahdollistanut Konalle uuden, kilpailukykyisemmän hinnoittelustrategian kehittämisen. "Yksityisomistus antaa meidän olla virtaviivaisempia, joustavampia ja nopeampia", yhtiö selittää. He ovat myös luvanneet selvästi: "Emme koskaan enää järjestä BOGO-myyntikampanjaa, joten älä kysy, mutta lupaamme tarjota hyvää vastinetta rahalle, aina".
Tuotekehitys on jatkunut haasteista huolimatta. "Uusi Kona-varasto on matkalla varastoomme ja jakelijoillemme, ja äskettäin julkaistun Ouroborosin rinnalla meillä on joitain uskomattomia pyöriä suunnitteilla", Kona kertoo. Juuri julkaistu Ouroboros on hyvä esimerkki Konan innovatiivisesta ajattelusta – se on pyörä, joka yhdistää gravel-pyörien monipuolisuuden maastopyörien suorituskykyyn.
Kona bicycles on myös sitoutunut tukemaan jälleenmyyjiensä verkostoa ja lopettanut väliaikaisesti suoramyynnin kuluttajille. Tämä lähestymistapa kuvastaa yrityksen perusarvoja: intohimoa pyöräilyyn, yhteisöllisyyttä ja kestäviä ihmissuhteita pyöräilyn maailmassa.
Konan tarina on esimerkki siitä, kuinka intohimo pyöräilyä kohtaan voi luoda jotain kestävää ja merkityksellistä. Aluksi pienestä pajasta lähteneestä yrityksestä on kasvanut maailmanlaajuisesti tunnustettu brändi, joka ei pelkästään seuraa trendejä vaan ennakoi niitä. Vuosien varrella Kona on todella ollut edelläkävijä monessa asiassa – sloping top tube -runko, freeride-pyörät, Honzo-mallisto modernilla geometriallaan ja gravel-pyörät ennen kuin kukaan edes käytti sanaa "gravel".
Yhtiön matka ei kuitenkaan ole ollut pelkkää nousukautta. Pandemian aiheuttamat haasteet ja Kentin omistuksen tuomat muutokset olisivat voineet tarkoittaa loppua monelle brändille. Silti Konan tarina jatkuu, koska perustajat Dan Gerhard ja Jake Heilbron näkivät jotain suojelemisen arvoista – pyöräilyhenkeä, jota he olivat itse luomassa 1980-luvun lopusta lähtien.
Tänään Kona edustaa jälleen sitä, mistä se tunnetaan parhaiten – pyöräilijöiden omistamaa, aitoa pyöräilybrändiä, joka tekee asiat omalla tavallaan. Tuskin mikään muu pyöräbrändi nimeäisi pyöriään kuten Honky Tonk, Humuhumu, Sex One ja Two tai Wozo, tai julkaisisi tuotevideoita, joissa insinöörit tanssivat hullunkuristen peruukkien kanssa. Nämä pienet yksityiskohdat kertovat Konan ainutlaatuisesta persoonallisuudesta.
Konan monimuotoinen mallisto heijastaa yhtiön filosofiaa – pyörien suunnittelua, jotka ovat hauskoja ajaa, kestäviä käytössä ja usein hieman edellä aikaansa. Process-mallisto mullisti enduro-pyörien geometrian samalla tavalla kuin Honzo teki jäykkäperäisille maastopyörille. Unit X puolestaan toi teräsrungon takaisin valtavirtaan aikana, jolloin muut valmistajat keskittyivät vain hiilikuituun.
Vaikka tulevaisuus tuo varmasti mukanaan uusia haasteita, Konan paluu juurilleen antaa syyn uskoa, että yhtiö jatkaa innovatiivisten ja kestävien pyörien valmistamista vielä pitkään. Brändin tarina on hyvä muistutus siitä, että pyöräilyssä ei ole kyse vain polkemisesta – se on elämäntapa, yhteisö ja intohimo. Juuri tämän Kona on aina ymmärtänyt täydellisesti.






















